"J.C. (Cees?) den Hartog, Zicht op Leerdam met het Hofje van Mevrouw van Aerden, ca. 1960"

We zien een gestileerd stadsgezicht van Leerdam. De muren zijn niet meer (gedeeltelijk) wit, dus dateert het werk waarschijnlijk van na de restauratie van 1955-'57. Het wandelpad langs de muren van het Hofje van Aerden ontbreekt nog. De kerktoren lijkt nog wel van voor de restauratie van 1960. Tijdens een eerdere restauratie in 1862-63 had men de Grote Kerk (Leerdam) aangepast in neo-gotische stijl. Bij de restauratiewerkzaamheden van 1957 tot 1960 zijn deze aanpassingen weer verwijderd. Men is weer teruggegaan naar de tijd voor 1862 en het ijzeren hek werd vervangen door een stenen balustrade.

Mogelijk was de maker van dit schilderij Cees den Hartog, een van de eerste leerlingen van de Glasschool (avondopleiding van 3 jaar) van A.D. Copier, gestart in het voorjaar van 1940, net voor de start van de Tweede Wereldoorlog. Cees den Hartog was toen al 34 jaar. Hij was al werkzaam bij het Bouwbureau op de fabriek en had met groot succes een tekencursus gevolgd en werd mede daardoor toegelaten. Op de Glasschool (opgericht door Copier) kreeg je o.a. gedegen tekenonderwijs. Deze creatieve opleiding kan misschien wel als de 'Design Academy' van de jaren 40 worden beschouwd. Ook van Den Hartogs klasgenoot Jan Kennedy is overigens een stadsgezicht bekend (helaas niet op de expositie, maar: zie de derde foto!).

Zeker is onze aanname echter niet, omdat de voorletters van Cees den Hartog ‘G.C’ zijn en niet J.C., wat eigenlijk onderaan het schilderij staat. We houden ons dus aanbevolen voor andere suggesties?!

Van de leerlingen van de glasschool staat een foto in het boek ‘Glasschool Leerdam’. Cees den Hartog is de vierde man van links op de achterste rij (met stropdas). Ook op de foto: Dirk den Ottelander, Joop Reparon, Jan Kennedy, Wout Versteegh, Wim van Stek, Piet Vermeer, Willem Heesen, Jo de Jong, Floris Meydam (waarover het gisteren ging!), Cees de Zwart en J.A. Ihmels.

Cees den Hartog heeft maar kort als zandstraler bij de glasfabriek gewerkt. Hij heeft in Leerdam vervolgens een eigen bedrijf gesticht voor de fabricage van bewerkte monumentale ramen.

Dit werk kregen we in bruikleen van de heer Iking uit Leerdam.

'Glasschool Leerdam', Laurens Geurtz en Joan Temminck

Copier compleet