Rechterwand


Mijndert van de Berg (1876-1967), Zicht op Leerdam vanaf de Linge, ca. 1910.

In bruikleen van: Familie Wolthuis uit Leerdam.

Op dit olieverf schilderij zien we de molen aan de Westwal nog in bedrijf, dus moet het werk gedateerd worden voor 1914. Van den Berg behoorde tot de generatie Haagse schilders die na 1900 nog sterk werden beïnvloed door het impressionisme van de Haagse School. Zijn oeuvre omvat vooral Hollandse landschappen en riviergezichten. Hij werd geboren in Gorinchem, bezocht de academie in Den Haag en bleef daarna in deze stad wonen.

 

Anoniem, Zicht op het Hofje van Mevrouw van Aerden, ca. 1930.

In bruikleen van: Gemeente Leerdam Het werk is niet gesigneerd. Heeft u een idee wie de maker zou kunnen zijn? We horen het graag!

Jan Weissenbruch (1822-1880), ’een stadspoort in Leerdam’, of: ’de Steigerpoort te Leerdam’, ca. 1868/1870, reproductie van olieverf op doek. In bruikleen van: Familie Verboog uit Leerdam.Met zijn heldere licht en realistische stijl wordt Jan Weissenbruch wel ‘de Vermeer van de 19de eeuw’ genoemd. De Steigerpoort is hier afgebeeld, maar deze werd in 1863 afgebroken. Klaarblijkelijk heeft hij dit werk dus geschilderd naar aanleiding van eerder gemaakte schetsen. Het origineel van dit werk hangt in het Rijksmuseum in Amsterdam. Overigens schreef een boze, verontwaardigde Leerdammer in 1862 een brief naar de krant omdat hij vond dat Leerdam veel armoediger dan in werkelijkheid, op het doek van Weissenbruch was terecht gekomen!

 

Jan Weissenbruch (1822-1880), ’Landschap bij de Veerpoort te Leerdam’ of ’Gezicht buiten de poort van Leerdam’, ca. 1860

Weissenbruch zond dit schilderij samen met nog een ander werk naar de Brusselse Salon-tentoonstelling. De Britse prins-gemaal Albert kocht ze daar. Hij wilde ze cadeau geven aan zijn echtgenote koningin Victoria. Helaas overleed hij voordat hij ze aan haar had kunnen geven. Pas twee jaar later krijgt Victoria ze als postuum kerstcadeau. Ze schrijft hierover in haar dagboek: ”Helaas! Kerstavond en alle vreugde die ik daaraan beleefde is weg! (…) ik ging naar de eetkamer, waar onze boom en cadeaus waren en nam al onze kinderen mee in de kamer, aan het eind waarvan, onder het geliefde familieportret, de kinderen twee kleine Belgische schilderijtjes hadden gelegd, die lieve Albert in Brussel had gekocht voor mij, de laatste keer daar samen, in 1860 (…). Het schilderij heeft altijd in de Queen’s Sitting Room van Osborne House gehangen, het favoriete residentieverblijf op het eiland Wight van koningin Victoria.

 

David Schulman (1881-1966), Zicht op Leerdam, ca. 1920/1930. In bruikleen van: Gemeente Leerdam.

Dit werk werd in 2003 aan museum Het Poorthuis geschonken door de Rotary Leerdam. Schulman was een van de begaafdste schilders van de Larense School. Hij schilderde, aquarelleerde en tekende in impressionistische trant veel (winter)gezichten. Hij ontving veel nationale en internationale prijzen voor zijn werk en de gouden medaille van koningin Wilhelmina.

 

Jan Weissenbruch (1822-1880),  ’Op den Wal te Leerdam’, 1837–1880. Een cliché-verre (glas-ets) van Weissenbruch. Hij heeft niet veel cliché-verres gemaakt, en vrijwel allemaal hebben ze een Leerdams tafereel. De prent is gespiegeld afgedrukt. 

 

Imko Reinders (1883-1972), Gezicht op de haven van Leerdam, 1947

In bruikleen van: Familie Reijnders uit Leerdam

Reinders was van beroep (tot 1948) architect (eerst bij de glasfabriek en daarna bij de Gemeente Leerdam) en kon alleen in zijn vrije tijd schilderen. Hij ontwierp zijn eigen woonhuis aan de Kon. Emmalaan 28 (’De Horn’), en ook het noodslachthuis aan de Noordwal 16, in kubistisch expressionistische stijl. Hij ging zich na zijn pensioen geheel aan de schilderkunst wijden.

 

Jacob van Deventer (ca. 1505-1575), minuutkaart Leerdam, 1916-1923 - origineel uit ca. 1560

Plattegrond van de stad (minuutkaart) getekend door Jacob van Deventer, in opdracht van Philips II van Spanje, om een militair-strategische reden. Deze plattegrond geeft een beeld van de stad voor de inname ervan door de Spanjaarden in 1574. Het kasteel is een rechthoekig gebouw met op de vier hoeken een toren. Eromheen een gracht. De kerk, het stadhuis aan de Markt en het gasthuis aan de Hoogstraat zijn duidelijk aangegeven. Ook de vier stadspoorten zijn zichtbaar en de korenmolen op de Westwal. De vliet langs de Vlietskant loopt bij de Schoonrewoerdse poort omlaag. Je ziet ook de molen aan de Lingedijk en aan het Recht van ter Leede.

 

 

Bert Peizel (1887-1974), Gezicht op de Zuidwal met houtloods, ca. 1950. In bruikleen van: Gemeente Leerdam.

Peizel woonde in Amsterdam en kwam door zijn huwelijk met Theresia Ansingh (Sorella) in het milieu terecht van de ’Joffers’, een groep vrouwelijke kunstenaars. Peizel werd vooral bekend als portretschilder. In het Glasmuseum hangt een portret van directeur Cochius uit 1928. Bekend is dat hij graag met zijn zeilboot op de Linge was om daar te schilderen.

 

H. van Ooyen, Zicht op Leerdam, 16-3-1943

In bruikleen van: Gemeente Leerdam

Een blik op de Zuidwal en de loswal tijdens de Tweede Wereldoorlog. Zichtbaar links achter de Lingedijk het stoomgemaal. Meer informatie over de schilder is ons helaas niet bekend, we horen het graag als u meer weet!

 

Imko Reinders (1883-1972), Gezicht op het Hofje van Mevrouw van Aerden, 1941

In bruikleen van: Familie Brouwer in Leerdam

Op dit werk van Reinders is goed te zien dat de muren van de Zuidwal (tot in de jaren 60) witgeschilderd zijn geweest. Wellicht vond men dit mooi of had het een bepaalde functie.