Blog 18

"Een riviergezicht met 'Asperse' geitjes"

Vandaag weer een mooi ‘Zicht op Leerdam’ vanaf de overzijde van de Linge. Vanaf de overkant, de zogenaamde 'Gelderse kant', zag je de stad Leerdam het mooist, dat hadden de landschapsschilders al snel in de gaten. Pas dan stak de Grote Kerk en de koepel van het Hofje van Mevrouw Van Aerden goed boven de daken uit. Mooi op dit werk zijn de geitjes op de voorgrond. Dit werk is gesigneerd door de Haagse kunstschilder Mijndert van den Berg.

Er staat geen jaartal op het doek, dus wij gaan een poging doen het werk te dateren. We weten dat Mijndert van den Berg leefde tussen 1876 en 1967. Een goed uitgangspunt voor Leerdam zijn vaak de molens. We zien dat de molen aan de Lingedijk (de zgn. 'molen van Evert Verhoef') er niet meer is, dus moet het werk van na 1908 zijn. We zien nog wel de molen aan de Westwal (de zgn. 'Kon-molen', de tweede molen van links op het schilderij, wat hoger). Deze molen was tot 1914 in bedrijf, maar de onttakeling van deze molen was in 1922. Op grond hiervan denken wij dat het werk tussen 1908 en 1922 is gemaakt.  Het schilderij is al jaren in bezit van de familie Wolthuis in Leerdam, en het hangt nu tijdelijk op de expositie in De Kunstplaats!

Kunstschilder Mijndert van den Berg werd in 1876 geboren in Gorinchem. De omgeving Leerdam kende hij vast vanuit die tijd. Hij was vanaf 1894 timmerman, woont vanaf 1895 in Den Haag. Vanaf het jaar 1900 is hij meubelmaker bij Mutters in de Piet Heinstraat in Den Haag. Van den Berg besloot pas op latere leeftijd om schilder te worden. Hij bezocht de academie in Den Haag en zou daarna zijn hele leven in deze stad blijven wonen. Van 1908 tot 1960 is hij officieel kunstschilder.

Hij was leerling van de Akademie voor B.K. in Den Haag (1908-1916) onder leiding van F. Jansen en A. van den Berg. Hij schilderde, aquarelleerde en tekende (ook pastel) landschappen, ruime riviergezichten, stadsgezichten, portretten en stillevens. Hij was een van de schilders uit de Haagse School en maakte vooral naam met zijn riviergezichten. Verder van hem bekend: Hij was erelid Nederlandse Kunstkring in Den Haag, werkend lid van de ‘Onafhankelijken’ in Amsterdam, lid van beroepsvereniging van kunstenaars. Regelmatig zien ze zijn naam voorbij komen bij tentoonstellingen. Hij had een volledige academische opleiding, kreeg eregeld van de stad ’s-Gravenhage, eregeld van het ministerie van Kunsten en Wetenschappen en zijn werk is vertegenwoordigd in het Rijksbureau voor Kunsthistorie.

Hij woonde tussen 1903 en 1965 aan de Gaslaan 60 in Den Haag en woonde zijn laatste jaren in het Haags Hervormd Rusthuis in Den Haag. Mijndert van den Berg is overleden op 90 jarige leeftijd op 8 april 1967 in Den Haag en is begraven op 13 april 1967 in Den Haag.

Mijndert van den Berg behoort tot de generatie Haagse schilders die na 1900 nog sterk werden beïnvloed door het impressionisme van de Haagse School. Zijn oeuvre omvat vooral Hollandse landschappen en ruime riviergezichten, maar ook enkele stadsgezichten en stillevens. Zo nu en dan waagde hij zich aan een opvallend kleurig en gedurfd palet.

Bronnen:

Haagssche Courant, 18 februari 1939