Vandaag kijken we naar een ets.

Een ets is een afbeelding gemaakt in diepdruktechniek van een koperen of zinken plaat waarin de eerder getekende afbeelding door zuur geëtst is.

Deze ets is gemaakt door Cor Marinus van der Woerd in 1943. Precies in hetzelfde jaar dus als de potloodtekening van Aart van de Ruit die we in de vorige blog zagen. Sterker nog: ze zijn maar twee maanden na elkaar gemaakt! Interessant om ze even naast elkaar te zien, een gedeelte van de tekening overlapt elkaar, maar toch zijn allebei de werkjes totaal verschillend qua uitdrukking en sfeer en techniek.

We kregen deze ets in bruikleen van de heer Verboog uit Leerdam. De ets “Leerdam”, gemaakt 3/11/43, is in een oplage van 100 stuks uitgegeven. Er zijn er dus nog meer, heeft u interesse dan kunt u bijvoorbeeld hier een exemplaar kopen:

Cor van der Woerd (geboren te Nijkerk, 20-9-1901 – overleden in Arnhem, 27-05-1994), woonde en werkte in Oosterbeek. Van der Woerd was een begaafd etser: hij maakte vooral kleuretsen, stadsgezichten, landschappen en non-figuratie. Hij heeft zichzelf de technieken aangeleerd en er zijn

honderden etsen van zijn hand verschenen (vooral landschappen en stadsgezichten). Hij was lid van " Punt '62" te Oosterbeek.  Van der Woerd had tentoonstellingen in verschillende plaatsen o.a. Delft, Bocholt, Deventer, Apeldoorn.